VÄXTHUSET

I Jakobstad svenska metodistkyrka anser vi att denna plats och dess människor är ett andligt växthus för samhället. Det är en plats där människor kan växa i god jord, där ordet delas och de som hör och förstår det bär god frukt. Det är vår bön och önskan att jorden här ska vara god. Den här kyrkan är en plats för tillväxt både för den enskilda lilla plantan och för hela familjeträdet. En plats där man kan slå rot i en miljö som möjliggör optimal tillväxt.

Med vägledning av bön och reflektion kring bibeltexter, får Gud oss att förstå att hans vision för vår kyrka visar sig på flera sätt. Jakobstad svenska metodistförsamling är en plats för förvandling: "Cypresser kommer att växa där det nu finns tistlar; myrten kommer att växa upp i stället för törnen. Detta kommer att bli ett tecken som kommer att bestå för evigt, en påminnelse om vad jag, Herren, har gjort." (Jes 55:13). Det är en plats för lovprisning: "Så säkert som frön spirar och växer, så ska den suveräne Herren frälsa sitt folk, och alla nationer ska prisa honom." (Jes 61:11). Denna kyrka är en plats för bön där alla är välkomna att mötas inför vår Herre: "Mitt tempel skall kallas ett bönehusför alla folk från alla nationer." (Jes 56:7). Herren Jesus Kristus är trädgårdsmästaren. Han odlar oss så att vi bär mer frukt. (Johannes 15:2). Han förser också kyrkan med det nödvändiga teamet av växthusarbetare. Den som Herren kallar till tjänst i sitt växthus utrustar han med andliga gåvor och talanger för att främja sitt rike och sitt syfte. Att vara en del av detta växthus innebär att vara villig att växa tillsammans. Vårt växthus är också en plantskola där olika typer av levande varelser odlas. Blommor, grönsaker, frukter och olika växter odlas i växthuset eller flyttas till och med från växthuset till andra platser. Detta är samma sak med våra människor, där en del av oss har vuxit upp i den här kyrkan och behöver nu placeras någon annanstans för att Gud ska kunna låta oss växa upp i olika miljöer. En del av våra medlemmar kommer till oss från hela världen och detta visar hur Gud flyttar sitt folk och låter dem växa på många olika sätt oavsett var de kommer ifrån eller vart de är på väg. Med vår tillit till Guds plan och vision vet vi att han kan låta oss växa var som helst!

Vi använder också liknelsen från Matteus 13:1-23 om såningsmannen och relaterar den till vår vision. "Samma dag lämnade Jesus sitt hem och satte sig vid sjön. Då samlades så många människor runt honom att han gick in i en båt och satte sig i den medan alla människor stod på stranden. Och han talade till dem i många liknelser. Han sade, "En såddare gick ut för att så. Medan han sådde föll en del ner vid vägkanten, och fåglarna kom och åt upp det. En del av det föll på stenig mark där det inte fanns mycket jord, och det kom upp snabbt eftersom det inte hade djup jord. Men när solen gick upp brändes det, och eftersom det inte hade någon rot torkade det bort. En del av den föll bland tistlar, och tistlarna sköt upp och kvävde den. Men en del föll i god jord och gav hundrafalt och sextiofalt och trettiofalt avkastning. Hör, ni som har öron!".
Lyssna nu på innebörden av liknelsen om såningsmannen. När någon hör rikets ord men inte förstår det, kommer den onde och rycker bort det som såtts i hans hjärta. Detta är sådd vid vägkanten. Det som sås på stenig mark är den som hör ordet och genast tar emot det med glädje, men han har ingen rot i sig utan tror bara för en tid. När han möter lidande eller förföljelse för ordets skull faller han genast. Det som såtts bland tistlar är den som hör ordet, men världsliga bekymmer och bedräglig rikedom kväver ordet så att det är utan frukt. Men det som såtts i god jord är den som hör ordet och förstår och bär frukt, hundrafalt och sextiofalt och trettiofalt."

Vi ber att Gud ska bli upphöjd genom vår vision och att hans kyrka ska växa och blomstra i detta samhälle och var han än planterar oss.